Tips om goede advertenties te schrijven

Advertenties Google Ads

Aantrekkelijke advertentieteksten schrijven is geen eitje. Er zijn weinig leestekens te gebruiken bij Google Ads. Er zijn ook vaak meerdere concurrenten die dezelfde bezoekers naar hun website willen krijgen. Daarom is het lastig om uw advertentie op te laten vallen en ervoor te zorgen dat de zoeker juist op uw advertentie klikt.

Hieronder leest u praktische tips om goede advertentieteksten te schrijven voor Google Ads

Het hoofddoel van het schrijven van goede advertenties voor Google Ads is om de zoeker te verleiden naar uw website te gaan. Hieronder leest u de tips die u hierbij helpen. Lukt het u niet betere advertenties te schrijven en wilt u advies. U kunt ons altijd mailen of bellen!

Bij Google Ads is de advertentieruimte als volgt opgebouwd:
– Titel – maximaal 25 leestekens
– Beschrijvingsregel 1 – maximaal 35 leestekens
– Beschrijvingsregel 2 – maximaal 35 leestekens
– Zichtbare url – maximaal 35 leestekens

Tip 1
Voordat u advertenties gaat schrijven gaat u eerst zelf zoeken op de zoekwoorden waarop u uw website naar voren wilt laten komen. Kijk hoe uw concurrenten adverteren en bepaal uw USP’s (Unique Selling Point/onderscheidende punten). Deze verwerkt u in uw advertenties, want deze moeten ervoor zorgen dat de advertentie er ten opzichte van de concurrenten uitspringt. 

Tip 2
Zorg ervoor dat uw advertentie aansluit bij de zoekwoorden die u instelt.
Voorbeeld: Als iemand zoekt op ’taxi Hilversum’, dan is het verstandig dat u ‘Taxi Hilversum’ in de advertentie verwerkt (in de titel en/of in de advertentietekst en/of in de zichtbare url.
Google maakt de woorden die overeenkomen met de zoekopdracht dik gedrukt in de advertentie. Die valt daarom sneller op. Daarbij klikt iemand eerder op een advertentie waarin de zoekterm verwerkt is dan op een algemene advertentie waarin de zoekterm niet voorkomt.

Tip 3
Stel meerdere (liefst drie) advertenties in per groep. Laat de advertenties gelijkmatig rouleren (dit doet u bij campagne instellingen bij onderwerp ‘Advertentieweergave: advertentieroulatie, frequency caps’). Gaat u uw Google Ads campagne geregeld monitoren en optimaliseren? Dan kunt u de advertenties het beste onbeperkt laten rouleren. Bij ‘Gelijkmatig rouleren’ worden advertenties ten minste 90 dagen gelijkmatiger weergeven, daarna komen de advertenties die volgens Google naar verwachting het best presteren het vaakst naar voren.
Voeg om de zoveel tijd nieuwe advertenties toe. De advertentie dit het minst presteert pauzeert u en vervangt u door een nieuwe.
Door uw advertenties regelmatig te analyseren en te optimaliseren zorgt u ervoor dat de best presterende advertenties overblijven. Dit verhoogt de CTR en zorgt er ook voor dat de kwaliteit van uw campagne omhoog gaat.
Let bij het bepalen van het succes van een Google Ads advertentie op (de combinatie van) klikprijs (CPC), doorklikpercentage (CTR) en gemiddelde positie. Een advertentie met een lagere CTR dan een andere advertentie kan ook komen door een lagere positie en klikprijs. Daarom moet u op deze drie cijfers letten. De belangrijkste factor is daarbij wel de CTR. Die geeft aan hoeveel procent van de zoekers op uw advertentie klikt en (b)lijkt daardoor interessanter voor de zoeker.

Tip 4
Verwerk in uw advertenties een ‘call to action‘. Breng de zoeker in beweging. Teksten als ‘Bestel Direct’, ‘Reserveer Nu’, ‘Op=Op’ of ‘Profiteer Nu’ zorgen in de regel voor een hogere CTR. Dit gebeurt niet altijd. Daarom is het ook verstandig om andere teksten te gebruiken. Blijkt dat het wel werkt? Dan weet u dat de call to action belangrijk is om voortaan in uw advertentie te verwerken.
Afhankelijk van de branche, maar de volgende woorden zorgen vaak voor betere prestaties van uw advertenties:
‘gegarandeerd’, ‘nieuw’, ‘uniek’, ‘voordeel’, ‘exclusief’, ”x’ jaar ervaring’, ‘Expert’, ‘Specialist’. 

Tip 5
Heeft u een aanbieding of een uniek aanbod/voorstel of geeft u garanties? Verwerk dit dan altijd in de advertenties. Hiermee “triggert” u de bezoeker en vergroot u de CTR.

Tip 6
Stel extensies in
. Hiermee krijgt u meer ruimte van Google en val de advertentie dus meer op.
Bij de highlight extensies voert u uw USP’s in. Begin met de belangrijkste en zo verder.

Laatste tip
Prestaties van advertenties op het ene woord geeft geen garantie op dezelfde soort advertentie voor een ander woord. Blijf daarom altijd monitoren en vergelijken en test verschillende advertenties. Wel kunt u bij het instellen van een nieuwe campagne of groep bij Google Ads starten met advertenties die in het verleden goed presteerden. De kans op meer bezoekers is dan wel groter, maar blijf dus altijd testen.

Veel succes!

Vragen?

Wilt u advies of hulp bij het schrijven van (advertentie)teksten?
Wij hebben veel ervaring in het schrijven van converterende teksten. We helpen u graag!
Neem contact op met Klik Succes