Advertentie komt niet naar voren

Google Ads advertentie wordt niet weergegeven

Je Google Ads advertentie komt niet naar voren? Dit kan verschillende redenen hebben. Hieronder staan zeven mogelijkheden. Loop deze lijst door. Waarschijnlijk staat de oorzaak erbij.
Voordat je dit doet kan je beter eerst de Ad Preview Tool van Google gebruiken. Zorg er wel voor dat je ingelogd bent. Google geeft daarin vaak de reden weer of je advertentie naar voren komt of waarom niet.

Zeven redenen waarom je advertentie niet naar voren komt bij Google

  1. Je campagnebudget is verbruikt. Wanneer je een budget hebt ingesteld op bijvoorbeeld €20 per dag en je hebt al 20 bezoekers ontvangen voor €1, dan toont Google je advertentie de volgende dag pas weer.
  2. Controleer de instellingen voor regionale targeting in je accountinstellingen van Google Ads. Kijk ook vanuit welke plaats je zoekt in Google. Als je gebruik maakt van regionale targeting kan dat de reden zijn waarom je advertentie niet naar voren komt. In onderstaande afbeelding zie je welke plaats je computer volgens Google gelokaliseerd is. Deze kan je aanpassen door op de plaats te klikken.
  3. Kwaliteitsscore.
    Als de kwaliteitsscore van je zoekwoord laag is komt de advertentie niet of minder vaak naar voren. In dat geval kan je de kwaliteitsscore verbeteren.
  4. Advertentie is afgekeurd of wordt nog beoordeeld.
    Als de advertentie is afgekeurd moet je deze eerst aanpassen voordat Google deze naar voren laat komen. Als Google hem nog moet beoordelen kan je niets anders doen dan afwachten.
  5. Geen saldo op je account.
    Als je niet voldoende saldo op je account hebt staan dan toont Google je advertenties sowieso niet. Als de bedragen automatische afgeschreven worden dan kan er iets mis zijn met je creditcardgegevens (verlopen) of gaat er iets mis met je bankrekening.
  6. Je bieding op een zoekwoord is te laag. 
    Het kan zijn dat je minder biedt dan het geschatte bod voor de eerste pagina. Dan is de kans groot dat je niet op de eerste pagina van Google naar voren komt. Je kan dit controleren door in te loggen bij ads.google.com, vervolgens op ‘Campagnes’ (bovenaan de pagina, grijze balk) te klikken en vervolgens op ‘Zoekwoorden’ (bovenaan, midden in het scherm, grijze balk). Als je bod te laag is geeft Google dat aan met ‘Onder bod voor eerste pagina’. Verhoog het bod als je het dat waard vindt.
  7. Google herkent je IP-adres.
    Als je vaak op een zoekwoord zoekt en niet klikt op een advertentie, dan toont Google minder vaak advertenties. Google denkt dan dat deze niet relevant zijn voor jou. Daarom adviseren wij altijd te zoeken met de Ad Preview tool. Deze tool kent geen geschiedenis van je computer.
    – Advertentieplanning.
    Maak je hier gebruik van, dan kan dit ook de reden zijn. Controleer bij je instellingen van je campagne of je campagne actief is op het tijdstip/dag dat je zoekt en pas deze aan als je wel naar voren wilt komen op dat tijdstip/dag.