Google-ads-termen

Google Ads gebruikt meerdere termen/jargon die niet voor iedereen meteen te begrijpen zijn. Hieronder staat een lijst met veel voorkomende woorden die door Google gebruikt worden. Mist u een term, schroom dan niet te reageren.

Jargon van Google Ads uitgelegd

Zoeknetwerk
Hiermee wordt de zoekmachine van Google zelf bedoeld. De website wordt dan gevonden als mensen een zoekwoord intoetsen bij www.google.nl. Bij de instellingen heeft u de mogelijkheid ‘Inclusief zoekpartners’ te selecteren. Hiermee bedoelt Google zoeksites als Google- Maps, Shopping, Afbeeldingen etc., maar ook sites die (zoek)partner zijn van Google, zoals MarktplaatsNu.nlTelegraaf en AOL.

Display netwerk
Als u dit netwerk selecteert kunt u (beeld- of tekst)advertentie op meer dan een miljoen sites worden weergegeven. Op deze sites plaatst Google voor hen relevante Ads advertenties. Ook kan de advertentie geplaatst worden op apps voor mobiele telefoons. Het is mogelijk om de plaatsingen te targeten, zodat u zelf in de hand heeft waar de website naar voren komt.

Zoeknetwerk met display selectie
Deze selectie zit standaard in het Display netwerk. Het verschil is dat de advertentie veel gerichter geplaatst wordt. Google schat in hoe groot de kans is op een bezoeker/conversie. De website ontvangt minder klikken, maar de bezoekers zijn wel doelgerichter dan die uit het Display Netwerk. Daardoor ligt het doorklikpercentage (CTR) ook een stuk hoger.

Zoekwoord
Het zoekwoord is het woord wat ingesteld is waarop uw advertentie naar voren moet komen als iemand zoekt op Google. Als het zoekwoord op ‘actief’ is ingesteld, dan komt uw advertentie naar voren wanneer iemand op dat woord zoekt.
Voorbeeld: Taxibedrijf RijSnel uit Hilversum heeft als zoekwoord ‘Taxi Hilversum’ ingesteld in zijn campagne. Wanneer Piet bij Google zoekt op ‘Taxi Hilversum’ dan komt de advertentie van Taxibedrijf RijSnel naar voren.
NB: Het kan zijn dat de advertentie niet naar voren komt. De mogelijke redenen dat de advertentie niet naar voren komt leest u op de pagina Google Ads advertentie wordt niet weergegeven.

Uitsluitingszoekwoord
Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden die u instelt waarop u de website niet gevonden wilt laten worden met uw Google Ads advertentie.
Voorbeeld: Taxibedrijf RijSnel is altijd stipt op tijd, heeft nette chauffeurs en biedt gratis drankjes aan tijdens de rit. Hiervoor moet de klant wel een hoger bedrag per kilometer betalen dan bij de concurrent. Hij is dus niet goedkoop. Daarom stelt hij het zoekwoord ‘goedkoop’ en ‘voordelig’ uit in zijn campagne, zodat hij geen onnodige bezoekers op zijn website krijgt.

Vertoningen
Deze cijfers geven aan hoe vaak uw advertentie naar voren is gekomen.

Klikken
Het aantal klikken geeft aan hoe vaak een bezoeker op de advertentie heeft geklikt.

CTR
CTR bij Google Ads staat voor klikfrequentie, doorklikpercentage of in het Engels ‘Click Through Rate’ (CTR). De CTR is het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen van een zoekwoord of advertentie. Dus als een advertentie 1000 keer naar voren is gekomen en er is 50 keer op geklikt dan is de CTR (50/1000=) 5 procent.

Alle zoekwoorden en advertenties hebben afzonderlijke CTR-cijfers. De gemiddelde CTR van een campagne of advertentiegroep komt voort uit de resultaten van de zoekwoorden en advertenties.

CPC
CPC staat voor Cost per Click, dus de kosten per klik.

Gemiddelde positie
Dit is de positie waar een advertentie gemiddeld staat bij Google. In het Display netwerk en bij Google Shopping is er geen gemiddelde positie.
Als de advertentie bijvoorbeeld twee keer op positie 2 staat en één keer op positie 3, dan is de gemiddelde positie afgerond 2,3. Inmiddels toont Google deze gemiddelde posities niet meer. In plaats daarvan kunnen de vertoningspercentages bekeken worden.

Vertoningspercentages
Er zijn verschillende vertoningspercentages te zien in Google Ads. Dit cijfer geeft aan hoeveel procent van de vertoningen de advertentie naar voren is gekomen (bijvoorbeeld boven de organische posities; oftewel Vertoningspercentage top of Vertoningspercentage absolute top. Die laatste is de bovenste positie).

Conversies, kosten/conv. en conv.perc.
Deze cijfers geven aan hoeveel conversies een selectie (woord, advertentie of campagne) hebben opgeleverd. De kosten per conversie geven de gemiddelde kosten aan per conversie en het conversiepercentage geeft aan hoeveel procent van de kliks voor een conversie hebben gezorgd.

Campagne
Als u wilt adverteren op Google na het maken van een account start u met het maken van een campagne. Onder een campagne hangen de advertentiegroep(en).

Advertentiegroepen
De advertentiegroepen hangen onder de campagne. Onder de advertentiegroepen hangen weer de zoekwoorden en advertenties. 

Advertenties
De advertenties hangen onder de advertentiegroep. Uw website wordt met de advertenties naar voren gebracht bij Google als iemand op een woord zoekt die u ingesteld heeft in de advertentiegroep waaronder de advertenties hangen. De advertenties zijn te herkennen aan de groen gekleurde afkorting “Adv.”.

Advertentie extensies
Met advertentie extensies kunt u extra informatie toevoegen aan uw advertenties om deze beter te laten opvallen en aantrekkelijker te maken. Hieronder staan alle mogelijke advertentie extensies omschreven.

Extensies voor sitelinks
Met een sitelinkextensie heeft u de mogelijkheid om een extra link aan uw advertentie toe te voegen, om bezoekers direct naar een specicfieke pagina te leiden.

Highlight-extensies
Met highlight-extensies kunt u USP’s of andere punten uitlichten over uw producten of diensten die interessant zijn voor bezoekers.

Extensies voor website-informatie
Met extensies voor website-informatie kunt u bezoekers direct een beter beeld geven welke producten of diensten u aanbiedt. U kunt bijvoorbeeld uitlichten welke merken uw website verkoopt, of wat voor type producten/diensten u aanbiedt.

Oproepextensies
Een oproepextensie geeft u de mogelijkheid om het telefoonnummer van uw onderneming onder uw advertentie te laten verschijnen. Bezoekers kunnen dan gelijk contact opnemen, om een afspraak te maken, te reserveren, een vraag te stellen etc.

Berichtextensies
Door berichtextensies in te stellen geeft u bezoekers de mogelijkheid om gelijk een bericht naar u te sturen per SMS. U kunt een Call to action toevoegen, als u wilt dat bezoekers iets gaan doen (informatie aanvragen, offerte aanvragen enz.). Berichtextensies worden dus ook alleen vertoond als iemand via een mobiel apparaat een zoekopdracht via google uitvoert.

Locatie-extensies
Met een locatie-extensie kunt u de locatie van uw onderneming laten weergeven bij uw advertenties. Het adres wordt onder de advertentie weergegeven, en als men hierop klikt word de locatie via google maps weergegeven, zodat bezoekers direct zien waar uw onderneming precies gevestigd is.

Locatie-extensies voor partners
Locatie-extensies voor partners houden bijna hetzelfde in als de gewone locatie-extensies. Bij locatie-extensies voor parners kunt u de locaties van retailers of bedrijven die uw product of dienst aanbieden tonen. Als u deze locaties opgeeft, wordt er onder uw advertentie de mogelijkheid gegeven om retailers in de buurt te vinden. Als men hierop klikt, kunnen er meerdere retailers worden getoond.

Prijsextensies
Met prijsextensies kunt u onder uw advertentie specifieke producten uitlichten met de betreffende prijs erbij. Dit is bijvoorbeeld handig bij gewilde producten of producten die in de uitverkoop zijn.

App-extensies
Als u een app-extensie wilt instellen, moet u een app hebben die bezoekers kunnen downloaden. Met een app-extensie kunt u een bezoeker via een link direct doorverwijzen naar de app-store waar uw app gedownload kunt worden.

Recensie-extensies
Met een recensie-extensie is het mogelijk om een recensie bij uw advertentie te tonen. Dit kan een citaat zijn, of deze kan anders worden verwoord. De recensie moet wel gekoppeld zijn aan de bron waar de recensie vandaan komt.

Doelgroepen
Met doelgroepen kunt u binnen Google Ads specifieker targeten. U kunt de groep mensen die uw advertenties te zien krijgen afbakenen door de advertenties alleen te laten weergeven als bezoekers voldoen aan bepaalde criteria.

Dimensies
Het tabblad “dimensies” is erg handig om specifieke resultaten van uw Ads campagnes in te zien. U kunt bijvoorbeeld kijken op welke dag bezoekers op uw advertentie hebben geklikt of via welke URL de meeste bezoekers naar uw site zijn gekomen. U kunt overzichten inzien van advertenties waarbij de kosten het sterkst stijgen of dalen en nog veel meer.

Targeting
Met targeting of targeten wordt simpelweg het instellen van een doelgroep bedoeld. Als u targeting instelt bij de advertenties worden deze alleen getoond aan een doelgroep waarvan u wilt dat deze uw advertenties zien, omdat dit de groep is die wellicht geïnteresseerd is in uw product of dienst.

Remarketing
Met een remarketing campagne kunt u bezoekers die eerder op uw website zijn geweest en een specifiek product of een specifieke pagina hebben bekeken, een specifieke advertentie tonen van de betreffende pagina of het betreffende product. Dit is handig om een bepaalde interesse van een bezoeker vast te houden en deze te stimuleren om misschien later terug te komen of toch het betreffende product of de betreffende dienst aan te schaffen.